Bruzdowanie asfaltu to inaczej wycinanie rowków, cięcie pod rury i przewody w instalacjach elektrycznych, kanalizacyjnych, grzewczych i klimatyzacyjnych. Bruzdy wykonuje się również dla kabli światłowodowych wzdłuż autostrad. Stosuje się w tym celu metodę diamentową, która jest bezudarowa i najdokładniejsza.
Bruzdownice
Bruzdownice są wykorzystywane przez profesjonalistów w budownictwie, kamieniarstwie lub w trakcie robienia instalacji. Dzięki nim można wykonać szczeliny w asfalcie, betonie czy cegle o wybranej szerokości i głębokości. Maszyna osiąga dużą moc za pomocą silnika elektrycznego, który jest napędzany diamentowymi tarczami. Odstęp między tarczami jest regulowany tulejkami dystansowymi. Ze względu na duże zapylenie – podczas użytkowania należy mieć specjalne okulary oraz maskę na twarz. Urządzenie ma ergonomiczny kształt i jest łatwe w użyciu. Zapewnia komfort i produktywność przy bruzdowaniu asfaltu. Do cięcia asfaltu można używać też pił jezdnych elektrycznych lub spalinowych z tarczami o specjalnie dobranych segmentach. Obie maszyny muszą mieć dostęp do bieżącej wody, by zmniejszyć zapylenie i chłodzić tarcze diamentowe. Urządzeniami można ciąć asfalt, np. na drogach i płytach lotniskowych.
Tarcze diamentowe
Na rynku są dostępne różne rodzaje tarcz diamentowych. Posiadają one dużą koncentrację wysokiej jakości diamentu. Do bruzdowania w asfalcie należy zakupić najbardziej wytrzymałą tarczę. Najwyższa prędkość cięcia, trwałość i stała wydajność są zapewnione dzięki technologii precyzyjnego i równomiernego rozmieszczenia diamentów. Tarcze diamentowe wyróżniają się długą żywotnością w pracach na różnych podłożach mineralnych. Linia do bruzdownic jest specjalnie ukształtowana falistymi segmentami. Oprócz bruzdowania asfaltu można nimi ciąć beton, cement, cegłę lub pustak. Segmenty są spawane laserowo, co zapewnia najwyższą niezawodność. Stałe chłodzenie stalowej tarczy gwarantuje zaawansowany układ otworów. Zapewnia to większą sztywność, stabilniejsze bruzdowanie i wyższą trwałość.